Het is niet altijd makkelijk om uit het enorme kledingaanbod, zowel online als in de winkel, juist datgene te kiezen wat echt bij je past. Een kledingstuk dat je mooi vindt, biedt niet de zekerheid dat het je ook goed staat. Weet je aan welke criteria het wel moet voldoen?
Blog
We staan voor je klaar:
070 346 57 73
contact@charismagids.nl
Ontdek met onderstaande artikelen hoe je je authenticiteit, aantrekkelijkheid en geloofwaardigheid versterkt. Neem de regie over je uitstraling en krijg meer charisma.
Test: hoe authentiek ben jij in denken en doen?
Authenticiteit is een essentieel kenmerk van charisma. Je bent authentiek als je ‘echt’ bent en ook zo overkomt, als je je ware zelf toont. Hoe goed ken jij jezelf en zijn je gedrag en keuzes in overeenstemming met je innerlijk?
Videobellen: hoe kom je over?
Ook bij videobellen is het belangrijk hoe je overkomt. Weet je waar je op moet letten? In dit artikel meerdere tips waarmee je direct aan de slag kunt, zodat jij je ook bij een videogesprek overtuigend neerzet.
Hoe zorg je voor een goede LinkedIn foto?
Jouw profielfoto is het eerste wat men ziet op je LinkedIn pagina. Wat zegt deze foto over jou? Brengt het de boodschap over die je wilt en bereik jij je doelgroep? Wekt je foto de juiste interesse op voor jouw profiel?
Wat is charisma en welke betekenis heeft het voor jou?
Sommige mensen lijken een ruimte te vullen en op een vanzelfsprekende wijze de aandacht op zich te vestigen. Herken je dit? Het is het kenmerk van charisma. Mensen die wij als charismatische ervaren hebben een sterke uitstraling en persoonlijke aantrekkingskracht.
Wat is de betekenis van authentiek zijn en wat brengt het je?
Authenticiteit is een essentieel kenmerk van charisma, authenticiteit en charisma gaan hand in hand. We vinden iemand authentiek en charismatisch als hij of zij ‘echt’ overkomt en zijn ware zelf toont, als de persoonlijkheid zichtbaar is. Maar wanneer ben je ‘jezelf’ en wat brengt dit jou?
Hoe krijg ik meer charisma?
“Hoe krijg ik meer charisma?” is een vraag die vaak aan mij wordt gesteld. Mijn nieuwe boek Werk aan je charisma – Authentiek, aantrekkelijk en geloofwaardig overkomen geeft je hierop antwoord. Graag geef ik je de mogelijkheid om het eerste hoofdstuk te lezen: De pijlers van charisma.
Kevin, jong en ambitieus, wil graag investeren in zijn charisma. Hij wil zichzelf goed neerzetten. Zelf vindt hij dat hij een ‘nerderige’, onzekere indruk maakt en een beetje grijs en saai overkomt. Maar als hij zich op z’n gemak voelt, is hij heel sociaal en interactief. Van anderen krijgt hij regelmatig terug dat hij gemaakt of geforceerd overkomt. “Dat charismatische heb ik niet in me. Ik straal niet uit wie ik ben en wil zijn: een jonge vent die zelfverzekerd en sociaal is en goed in zijn vel zit, de beste versie van mezelf. Op de een of andere manier lukt het me niet, ik ben nog niet zo succesvol als ik zou willen zijn. Daar wil ik aan werken.”
Kies in 6 stappen de zonnebril die bij je past
Je zonnebril is een kenmerkend onderdeel van jouw unieke stijl, je personal brand. Maar hoe bepaal je of een bril jouw uitstraling versterkt? Ga je bij de aanschaf af op het advies van de verkoper, de mening van je vrienden of pas je tientallen brillen? Met onderstaand stappenplan weet je precies waar je op moet letten en kies je gericht de zonnebril die bij je past.
Hoe krijg je een charismatische uitstraling?
In het creëren van een charismatische uitstraling speelt kleding een belangrijke rol.
Kleding is van grote invloed op lichaamshouding en beweging en op je zelfvertrouwen. Het bepaalt in sterke mate het beeld dat je neerzet en de boodschap die je overbrengt.
Een eigen stijl én een duurzame garderobe
Gaat dat samen? Jazeker, het is de perfecte match!
Je eigen stijl creëer je door die kledingstukken te dragen, die jouw authenticiteit versterken. Door kleding te kiezen die bij je past, die wat met en voor je doet, verleng je de houdbaarheid van je garderobe. Je hoeft niet steeds iets nieuws aan te schaffen en de mode te volgen. Om lang met je kleding te doen, is het een voorwaarde dat je kiest voor kwaliteit. Hoe doe je dat?
Eerst de vorm, dan pas de kleur
Wie uit het modeaanbod de juiste kledingstukken weet te kiezen, onderstreept met de buitenkant de binnenkant. Hoe doe je dat?
Annemieke van den Berg interviewde Lida van Doorn en doet hiervan verslag in onderstaand artikel.
Het jasje en dasje van de CEO
Hoe goed kun je iemands status afleiden uit zijn voorkomen? En hoe belangrijk zijn je looks voor je carrière? Heel erg goed en heel erg belangrijk, zo blijkt. “Eenzelfde kostuum kan bij persoon A heel charismatisch werken en van persoon B een showkikker maken.”
Kleine bedrijven, grote bedrijven, uit verschillende sectoren en continenten… Het mondiaal economisch landschap is waarschijnlijk nog nooit zo divers geweest. En toch loopt er vaak één constante door: hoe de CEO er uitziet.
Neem de regie over je uitstraling
Heb je dat ook? Kleding in je kast hangen die je nooit of met weinig plezier draagt? Overkomt jou wel eens het volgende?
Je twijfelt over de aanschaf van een kledingstuk, maar de verkoper weet je te overtuigen van het feit dat het een goede aankoop is en je gaat erin mee. Hij vindt het kledingstuk je fantastisch staan, of zegt dat je lichaam er zo mooi in uitkomt of bijvoorbeeld dat je helemaal van deze tijd bent. Dat wil je wel, zijn argumentatie heeft effect. Thuis kijk je niet meer door de bril van de verkoper en ben je teleurgesteld over dat, wat het kledingstuk voor je doet. Je ergert je, omdat je je toch weer hebt laten overhalen iets te kopen, omdat de ander zo overtuigend klonk. Je hebt geen zin om naar de winkel terug te gaan, het kledingstuk verdwijnt in je kast en wordt nooit gedragen.
Meer succes door je uitstraling
Je uiterlijk doet ertoe en speelt gedurende je hele leven een belangrijke rol in de visuele communicatie. Het beeld dat je van jezelf neerzet, raakt de emoties van de ander en schept een bepaald verwachtingspatroon. We gaan er impliciet van uit dat de buitenkant informatie verschaft over de binnenkant. Het is daarom van belang dat het beeld dat je neerzet, het beeld is dat je wilt overbrengen.
Krijg meer zelfvertrouwen door je kleding
Elk kledingstuk spreekt zijn eigen taal. Het leren jack van de motorrijder zegt iets anders dan de witte doktersjas. Een spijkerbroek met gaten brengt iets anders over dan een vale corduroy broek. Elk kledingstuk geeft een boodschap af en die boodschap is van grote invloed op de persoonlijke effectiviteit van de drager. Het beïnvloedt zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en heeft impact op de interactie.
Het effect van je uitstraling
Een ervaren communicatieadviseur wilde graag van baan veranderen. Ze schreef op vacatures die haar aanspraken en die een beroep deden op haar kwaliteiten. Hoewel ze elke keer werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, bleef het daarbij. Wat ging er mis in het persoonlijk contact?