Hoe krijg je een goede LinkedIn foto?

Hoe zorg je voor een goede LinkedIn foto?

Jouw profielfoto is het eerste wat men ziet op je LinkedIn pagina. Wat zegt deze foto over jou? Brengt het de boodschap over die je wilt en bereik jij je doelgroep? Wekt je foto de juiste interesse op voor jouw profiel?

Kies de goede linkedin foto

Elke foto vertelt een verhaal, het onthult en verschaft informatie. Op grond van een foto trekken we conclusies, bewust en onbewust. Je foto bepaalt in hoge mate óf men je profiel en posts leest én met welke insteek. Het beïnvloedt je geloofwaardigheid en hoe competent je wordt gezien door mogelijke opdrachtgevers of bijvoorbeeld recruiters die jouw profiel screenen. Een goed gekozen foto kan het verschil maken.

Hoe kijkt een recruiter naar je LinkedIn foto?

We hebben recruitment consultant Iris Mobron gevraagd waar zij op let.

Hoe kijkt een recruiter naar je LinkedIn foto

‘Een goed gekozen LinkedIn foto zorgt écht voor een betere eerste indruk van jouw profiel.

Ik kom graag via de foto erachter wie jij bent, dus zorg voor een foto waar je alleen op staat, zonder collega/vriend(in), zodat gelijk duidelijk is van wie het profiel is. Zorg ook voor een recente foto! Als je op gesprek komt , dan is het prettig om je te kunnen herkennen.

Als ik een profiel bezoek, start ik met een snelle scan van de foto, waarna ik uiteraard de werkervaring uitgebreid doorneem. Hierna volgt dan nog een laatste, tweede, blik op de foto om te zien of die matcht met de indruk die bij mij vanuit de werkervaring is ontstaan.’

Wil je weten aan welke eisen een goede LinkedIn foto dient te voldoen, hoe je een charismatisch en professioneel beeld neerzet en de juiste foto kiest? Lees dan verder.

Een overtuigende LinkedIn profielfoto

Een goede charismatische LinkedIn foto is een overtuigende en karaktervolle foto. Het laat zien wie je bent. Vele factoren spelen daarbij een rol. Zo wordt je hoofd omlijst door kleding en kapsel. De karakteristieken van je hoofd gaan hiermee een wisselwerking aan. Deze wisselwerking bepaalt in hoge mate de impact van je uitstraling. Je gezichtsexpressie completeert het beeld. Daarnaast is bij portretfotografie de belichting belangrijk, evenals de hoek van waaruit de foto wordt genomen. Het gaat om de totale compositie.

Het maken of laten maken van een goede profielfoto verdient enige voorbereiding. Laten we dit eens stap voor stap doornemen.

Een overtuigende LinkedIn profielfoto maken

Een goede voorbereiding is het halve werk

Denk allereerst na wie je met je LinkedIn profiel wilt bereiken en waar je voor staat. Wat wil je op je foto uitstralen, wil je bijvoorbeeld formeel of juist meer creatief overkomen, baseer daarop vervolgens de keuze van je kleding. Dat wil niet zeggen dat je je anders voor moet doen, maar dat je uit je garderobe datgene kiest wat past bij jou en jouw doel. Een goede garderobe bestaat uit kledingstukken die jouw authenticiteit versterken. Besteed vooral aandacht aan dat wat in beeld komt, de halsvorm en de schouderpartij. Ga zitten in de kleding die je wilt dragen en kijk wat het doet. Gaat de kleding niet trekken of bij de hals wijken? Zijn er geen kreukels die afleiden en valt bijvoorbeeld je kraag goed? Controleer altijd de valling van je kleding voor het doel waarvoor je het gebruikt.

Kijk vervolgens naar de sieraden die je wilt dragen. Voegen deze iets toe of leiden ze af? Het gaat bij een goede LinkedIn profielfoto om de totale compositie. Het gaat erom dat men jou ziet, niet je oorbellen of bijvoorbeeld je das.

Let ook op je kapsel. Heb je een losvallend kapsel, zorg dat je haar dan niet teveel in je gezicht hangt, je ogen dienen goed zichtbaar te zijn, dit geeft een meer open uitstraling. Een zonnebril is om die reden niet aan te bevelen, maar is je zonnebril een onderdeel van je imago, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Draag je je haar strak naar achteren, laat op de foto zien hoe je je haar draagt, bijvoorbeeld opgestoken of in een staart, dat maakt het beeld karaktervoller. Wellicht komt één kant van je gezicht voor jou aantrekkelijker over. Houd daar rekening mee. Een foto is een stilstaand beeld, een momentopname. Zorg ervoor dat je LinkedIn foto zoveel mogelijk een goede weergave geeft van jou. Let dus op hoe je jezelf in beeld wilt brengen.

Voorkom dat je gezicht glimt, gebruik bijvoorbeeld een matterende poeder. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Kies de poeder altijd een tint lichter dan je oorspronkelijke huidtint. In ieder geval nooit donkerder. Gebruik je make-up, accentueer dan je ogen of je lippen. Doe het niet allebei, maak er geen glamourfoto van, laat jezelf zien. Vermijd bij een professionele fotoshoot make-up met glitters. Glitters kunnen het licht van lampen reflecteren en dit komt je uitstraling niet ten goede.

Lichaamshouding en gezichtsexpressie

Mensen die wij als charismatisch ervaren komen toegankelijk over en zijn ontspannen zichzelf. Een profielfoto met een zweem van een lach heeft al dit effect, tenminste als de lach niet gemaakt overkomt. Als je aan iets plezierigs denkt, heeft dat vaak invloed op je totale gezichtsexpressie, zo wordt ook je blik meestal vriendelijker. Daarnaast zijn mensen met charisma zelfbewust. Een goede lichaamshouding, dat wil zeggen, je rug recht en je schouders gestrekt, zorgt dat je zelfverzekerd overkomt. Oefen eens in goed rechtop zitten en een toegankelijke blik.

Maak een selfie waarbij je de kleding en accessoires draagt die je hebt gekozen om een goede LinkedIn foto te realiseren. Doe ook je haar op die manier die je wilt. Hoe kom je over, wat zegt de foto over jou?

Hoe kom je over op je LinkIin foto?

De fotoshoot

Denk na of bij jou en je doel een professionele foto past of dat een minder professioneel gemaakte foto voldoet. Maak je zelf de foto’s, denk er dan aan dat je foto een hoge resolutie heeft, deze foto’s zijn namelijk minder korrelig. Kies voor een rustige achtergrond, het gaat om jou. Zorg wel voor voldoende contrast tussen jou en de achtergrond en voor een goede match met je kleding. Kijk in de camera. Maak contact met de lezer van je profiel. Zorg dat de camera niet hoger staat dan jij, zodat je niet omhoog kijkt, dit geeft iets kwetsbaars. Wat naar beneden kijken, geeft juist een sterkere indruk. Let hier ook op als je gebruik maakt van een professionele fotograaf.

Een goede profielfoto is de investering in een fotograaf zeker waard. Kies je voor een fotograaf, ga dan voor een portretfotograaf die ook bekend is met LinkedIn. Bekijk vooraf zijn site en check of de foto’s je aanspreken. Je moet bij de fotograaf een goed gevoel hebben. Een fotograaf zorgt er vaak voor dat je de foto direct in het juiste formaat voor LinkedIn ontvangt en makkelijk kunt plaatsen. Bewaak altijd je authenticiteit. Kies niet voor een te gemaakte pose, zoals peinzend op je hand steunen, vooral als dit geen relatie heeft met je personal brand. Te geposeerd en gekunsteld wekt geen vertrouwen, evenmin als onnatuurlijk bewerkte foto’s.

Maak je bij een fotoshoot gebruik van een visagiste, let er dan op dat jouw eigenheid bewaard blijft. Vaak werken visagistes naar een meer algemene uitstraling toe. Zo worden sproeten nog weleens weggewerkt, terwijl dit juist zo’n specifiek kenmerk van jou kan zijn. Ook wordt regelmatig voor een iets donkerder tint foundation gekozen, waardoor het gezicht soms los komt te staan, omdat het verloop naar de hals niet vloeiend is. Kies je toch voor een pose van je hand bij je gezicht, let er dan op dat gezicht en hand niet te veel verschillen in tint.

Neem de tijd voor een fotoshoot, kom niet gehaast binnen of plan geen afspraken er strak omheen, zodat je zoveel mogelijk ontspannen bent.

Neem de tijd voor je Linkedin foto

Je goede LinkedIn foto toevoegen aan je profiel

Als je uit de gemaakte foto’s de voor jou optimale Linkedin foto hebt gekozen, kun je deze op je profiel plaatsen. Op LinkedIn staat hiervoor een handig stappenplan.

Hoe kies je de meest goede LinkedIn foto?

Het is niet eenvoudig om de optimale foto voor je profiel te kiezen, omdat het moeilijk is om onbevooroordeeld naar jezelf te kijken. Wat jij beoordeelt als de meest competente en aantrekkelijkste LinkedIn foto van jou, hoeft dat niet te zijn. Jouw zelfbeeld zit soms een objectieve kijk op je foto in de weg. Wat jij van jezelf ziet is niet wat de ander aan jouw foto beleeft. Een interessant wetenschappelijk onderzoek, genaamd Choosing face: The curse of self in profile image selection toont dit ook aan. Het onderzoek laat zien dat zowel jij als mensen die je kennen andere foto’s selecteren dan mensen die je niet kennen. Kijk maar eens naar deze afbeelding uit het onderzoek.

Soms is het ook moeilijk om jezelf op een bepaalde manier te zien, omdat je het beeld niet herkent met dat wat je in de spiegel ervaart. Jouw focus op je spiegelbeeld ligt op een bepaald aspect van jou, bij je foto gaat het om de uitstraling van het totaalbeeld.

Graag helpen we je bij de voor jou beste keuze. Uitstraling, beeld en boodschap is onze expertise. Aan de hand van jouw profiel en je doelen maken we de voor jou optimale keuze, zodat beeld, persoonlijkheid en boodschap met elkaar in evenwicht zijn en versterken.

Een overtuigende uitstraling op LinkedIn is een onderdeel van de persoonlijke trajecten voor professionals en ondernemers:

Zet jezelf als professional overtuigend neer

Versterk als ondernemer je charisma en visuele identiteit