Hoe goed kun je iemands status afleiden uit zijn voorkomen? En hoe belangrijk zijn je looks voor je carrière? Heel erg goed en heel erg belangrijk, zo blijkt. “Eenzelfde kostuum kan bij persoon A heel charismatisch werken en van persoon B een showkikker maken.”
Kleine bedrijven, grote bedrijven, uit verschillende sectoren en continenten… Het mondiaal economisch landschap is waarschijnlijk nog nooit zo divers geweest. En toch loopt er vaak één constante door: hoe de CEO er uitziet.
Voor het Belgische blad Fokus CEO werd Lida van Doorn geïnterviewd. Het artikel geeft goed haar visie weer en die van CharismaGids.nl. Kleding moet je authenticiteit, zelfvertrouwen en overtuigingskracht versterken.
Uit academisch onderzoek blijkt dat CEO’s bijvoorbeeld bovengemiddeld groot zijn. Ze zijn meestal slank gebouwd en ze zien er fit uit. Hun stem is diep en krachtig. Er blijkt zelfs een correlatie te bestaan met hun salaris: toplui met de diepste stemmen verdienen in de VS gemiddeld 187.000 dollar per jaar meer dan het gemiddelde CEO-loon.
Ook in de kledingkeuze is er een ongeschreven norm waar bijna alle topmanagers, bewust of onbewust, aan voldoen. Het klassieke pak is nog altijd hét uniform van ‘de baas’ en dat is niet eens zo verbazend. “Het pak maakt deel uit van de traditionele bedrijfscultuur”, zegt de Nederlandse charismacoach Lida Van Doorn, auteur van Overtuigen Door Uitstraling en Werk aan je charisma. “En dat is de cultuur waar de manager in opgevoed wordt, dat is zijn biotoop.”
Een kostuum, en zeker een maatpak, toont dat je aandacht hebt voor je uiterlijk. Het straalt professionalisme en zelfvertrouwen uit, waardoor mensen in je omgeving automatisch de indruk krijgen dat je goed weet waar je mee bezig bent. Ook al is dat misschien helemaal niet zo. Nog een voordeel: een kostuum doet veel mannen vanzelf een betere houding aannemen, mooi rechtop in plaats van met ingezakte schouders. Wat ook niet wil zeggen dat je iedereen zo maar om het even welk pak kunt aanmeten. “Hetzelfde kostuum kan bij persoon A heel charismatisch werken, van persoon B een showkikker maken en persoon C een sjofele, nietszeggende uitstraling geven”, aldus Van Doorn. “Het pak moet kloppen met de drager, het moet zijn authenticiteit versterken. Het uitgangspunt daarbij is de vorm en de grootte van het hoofd en de gezichtskarakteristieken. Die moet je in je kleding harmonieus volgen, anders creëer je geen eigenheid, maar word je een type.”
Ook de prijs van het pak heeft daar in wezen niks mee te maken, zegt styliste Lien Degol, die het boek De Juiste Look Op Je Werk schreef. “Het hoeft absoluut niet duur te zijn. Het is veel belangrijker dat je uitstraalt dat je er werk in hebt gestoken, dat je je best hebt gedaan.” Voor vrouwen raadt Degol zelfs expliciet af om al te duur naar het werk te komen. “Prada, Delvaux en zo… daar zou ik voorzichtig mee omspringen. Je gaat al snel jaloezie opwekken, mensen gaan denken dat je een rijke man hebt en je zult waarschijnlijk niet serieus meer genomen worden.”
Ondanks de hegemonie van het klassieke pak zijn er toch hier en daar sectoren waar het wat losser mag, in Silicon Valley bijvoorbeeld. Bij Google staat het zelfs in het bedrijfsmanifest: You can be serious without a suit. “Of neem Mark Zuckerberg van Facebook en zijn eeuwige hoodie”, zegt Van Doorn. “Neem het van mij aan: dat is net zo goed een uniform als een pak en er is net zo hard over nagedacht. Op die manier probeert hij zichtbaarheid en individualiteit te genereren. Door bewust de code te doorbreken, verhoogt hij zijn status. Hij geeft de indruk autonoom te handelen.”
'Toplui die nonchalant in een hoodie opdraven? Daar is net zo goed over nagedacht als over een pak'- Lida Van DoornClick To TweetBlijft natuurlijk de hamvraag: kan een juiste kledingkeuze je carrière positief beïnvloeden? “Absoluut”, zegt Van Doorn. “Zelfs als je goede ideeën hebt, moet je jezelf laten zien, dat is nu eenmaal zo. Mensen met minder inhoud, maar die zichzelf kunnen profileren, zullen het verder schoppen dan een briljante grijze muis.” Degol is het daar roerend mee eens. “Ik heb het bij mezelf gezien”, zegt ze. “Ik deed heel lang alleen maar werk achter de schermen, in slobbertrui en op sportschoenen. Op een gegeven moment besliste ik dat ik meer wilde. Dat heb ik alleen maar kunnen bereiken door me te ‘verkleden’ in Lien Degol.”
Het artikel in Fokus CEO is geschreven door Fréderic Petitjean. Bekijk hieronder het origineel.
Roeland helpt ondernemers aan een authentieke, aantrekkelijke en geloofwaardige online uitstraling. Hij ontwerpt, bouwt en optimaliseert Nederlandse en Engelstalige WordPress websites en zorgt ervoor dat meer bezoekers klanten worden.