Authenticiteit is een essentieel kenmerk van charisma, authenticiteit en charisma gaan hand in hand. We vinden iemand authentiek en charismatisch als hij of zij ‘echt’ overkomt en zijn ware zelf toont, als de persoonlijkheid zichtbaar is. Maar wanneer ben je ‘jezelf’ en wat brengt dit jou?
Geluk en authenticiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden
Authenticiteit is een van de belangrijkste positieve eigenschappen die we in het leven kunnen nastreven om gelukkig te zijn. Mensen die zichzelf blijven zijn volgens veel psychologen het meest gelukkig en hebben een rijk en zinvol leven. Een authentiek leven leiden is de basis van een goed leven. Ook mijn cursisten geven vaak te kennen dat ze blijer in het leven staan en gelukkiger zijn met zichzelf nu ze meer laten zien wie ze zijn en willen zijn.
Helaas hebben we niet altijd door dat we niet trouw zijn aan ons authentieke zelf, dat we een masker dragen en dat dit een negatieve impact heeft op hoe we ons voelen. Er is moed en wilskracht voor nodig om je masker te laten vallen, om zowel je sterke als zwakke kanten te laten zien en gevoelens te tonen. Te gaan staan voor wie je bent en wilt zijn is niet altijd even makkelijk.
De betekenis van authentiek en trouw zijn aan jezelf
Het begrip authentiek is populair. Er wordt veel over de betekenis van authentiek zijn geschreven en gediscussieerd. Het woord authentiek komt van het Griekse woord authentikos, wat handelen op eigen gezag betekent. Veel psychologen benaderen authentiek en trouw zijn aan jezelf als een positief en individueel proces. Zo zie ik het ook.
Volgens Carl Rogers (1902-1987), een invloedrijke psychotherapeut en psycholoog, vereist authenticiteit dat je jezelf begrijpt, ontwikkelt en ontplooit en dat je je eigen ideeën volgt. Er dient harmonie te zijn tussen je doelen en je waarden en de wijze waarop je leeft.
Stephen Joseph –hoogleraar psychologie en gezondheid aan de universiteit van Nottingham – stelt in zijn boek Authenticiteit dat authentiek betekent dat je in staat bent de waarheid over jezelf onder ogen te zien, ongeacht hoe onprettig je dit misschien ook vindt. ‘Authentieke mensen zijn eerlijk tegen zichzelf. Ze dagen zichzelf uit en onderzoeken zichzelf, ze kijken naar manieren waarop ze zichzelf voor de gek houden en proberen dingen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Ze weten wat ze denken, en zijn bereid om hun mening aan te passen als er nieuwe informatie hun kant op komt. Authentieke mensen kennen zichzelf en voelen zich op hun gemak bij hun eigen ongemak.’ Zijn formule van een authentiek leven: Ken jezelf + Wees de baas over jezelf + Wees jezelf.
Christopher Peterson (1950-2012), professor in de psychologie, en Martin Seligman, psycholoog, betogen in hun boek Character Strenghts and Virtues onder meer dat zoveel mogelijk de waarheid spreken de betekenis van authentiek is. Psychologie Magazine gaf een beknopt overzicht. Je bent authentiek als je
- doet wat je zegt;
- uitkomt voor je morele overtuigingen, ook als die niet populair zijn;
- je bewust bent van je normen en waarden en je leven zin geeft door daarnaar te leven;
- gevoelig bent voor de behoeften van anderen, je anderen zorgvuldig behandelt en mensen in nood helpt;
- het belangrijker vindt om jezelf te zijn dan om populair te zijn;
- ervan overtuigd bent dat alles goed komt, zolang je maar de waarheid blijft vertellen;
- niet liegt om iets van iemand gedaan te krijgen;
- het belangrijk vindt om open en eerlijk over je gevoelens te zijn;
- de handdoek niet in de ring gooit als je je eenmaal ergens aan hebt verbonden, ook niet als het een zwaardere klus blijkt dan je dacht.
Je bent authentiek als je trouw bent aan je innerlijk, aan je morele principes en op een oprechte manier handelt. Als je verantwoordelijkheid neemt voor je gevoelens en daden en ook doet wat echt belangrijk voor je is.
Wat is je authentieke zelf?
Het idee bestaat dat je authentiek bent als je je vasthoudt aan gewoontes, doe je dat niet dan verloochen je je identiteit en je integriteit. Niets is echter minder waar. We zijn allemaal opgegroeid met een reeks aan opvattingen, waarvan vele in strijd zijn met onszelf. Het ‘authentiek zijn’, het trouw zijn aan wie je bent, beperkt dan je mogelijkheden, het versterkt je niet. In feite gaat het bij het ‘authentieke zelf’ om het ontwikkelen van je ware ik.
Een te simplistische benadering van het begrip authentiek betekent dat je je groei belemmert en je impact beperkt. Zo schrijft Herminia Ibarra, expert in leiderschap en professor aan de international business school Insead, in haar essay The Authenticity Paradox. Mensen ontwikkelen zich door ervaring, op die manier ontdekken ze facetten van zichzelf die enkel door introspectie niet tevoorschijn zouden zijn gekomen. Actie verandert wie we zijn en waarin we geloven dat waard is om te doen. Hoe kun je trouw aan jouw authentieke zelf zijn, als je jezelf niet een echte kans wilt geven om naar jouw ware aspiraties te groeien? Als je heel trouw blijft aan wie je bent, richt je jouw tijd en energie op wat je al weet en kom je terecht in de ‘authenticiteitsval’, zo stelt ze. Je stopt met evolueren. Bekijk hieronder haar interessante TEDx-Talks.
The Authenticity Paradox | Professor Herminia Ibarra | TEDxLondonBusinessSchool
Authentiek zijn is een continu proces, geen vaststaand feit. Het geheim van het ontdekken van je ware, authentieke en toekomstige zelf is experimenteren en loslaten. De betekenis van authentiek is niet dat je je vastklampt aan wat bekend en vertrouwd voelt. Je verandert door nieuwe ervaringen en situaties. Trouw zijn aan je ‘authentieke zelf’ is geen excuus om in je comfortzone te blijven.
Wil je je authenticiteit vergroten en je sterker profileren?
Met onze trainingen en adviezen ontdek je hoe je effectief invloed uitoefent op het beeld dat je neerzet, zowel offline als online. Je versterkt je authenticiteit, aantrekkelijkheid en geloofwaardigheid. Hierdoor wordt je persoonlijkheid zichtbaar en kom je meer charismatisch over.
Bekijk de mogelijkheden
Al meer dan 25 jaar traint en adviseert Lida van Doorn professionals, ondernemers en bestuurders. Zij is een expert in het ontwikkelen van charisma en het versterken van uitstraling en visuele overtuigingskracht.