Al jaren zet ik me in voor het verminderen van de gigantische textielafvalberg en probeer ik anderen bewust te maken van de verschrikkelijke impact van grenzeloos koopgedrag en kledinggebruik als wegwerpartikel. Beter dan onderstaande documentaire, die onlangs in première is gegaan, kan ik het niet verwoorden. De film laat zien hoe textielafval een milieuramp veroorzaakt. Het eind bevat een duidelijk statement en is een aanklacht tegen onze westerse cultuur.
Wij als consumenten kunnen wat aan de gigantische textielafvalberg doen. Duurzaamheid staat niet buiten onszelf en daar hoef je geen grote offers voor te brengen. Slechts bewust kleding kopen, consuminderen en de kleding die je niet meer draagt weloverwogen doorgeven. Je kunt in mijn blog Een eigen stijl én een duurzame garderobe er meer over lezen.
Verandering door bewustwording
Aan het begin van de coronacrisis kreeg ik het idee dat er grote stappen zouden worden gezet. Dat de crisis zorgde voor een snellere en blijvende mentaliteitsverandering bij consumenten en de kledingindustrie. Dat bijvoorbeeld fast fashion zou worden geweerd en dat we onze kleding zouden gaan koesteren en doorgeven. Dat slow fashion een snelle opmars zou maken en overtollige of moeilijk verkoopbare voorraden niet meer gedumpt of verbrandt zouden worden.
Nu lijkt het er op of de urgentie naar een meer duurzame maatschappij is weggezakt. Dat consumenten minder de wens hebben hun gedrag te veranderen en ook het bedrijfsleven zich minder wil aanpassen. Zo gaven bijvoorbeeld ondernemers aan dat de collectie van afgelopen winter, die door winkelsluiting niet kon worden verkocht, onverkoopbaar zou zijn. Kleding heeft echter geen houdbaarheidsdatum. Als dat wel zo is, dan doen we met z’n allen iets niet goed.
Er moet een omslag komen in ons koopgedrag en kledinggebruik. Laten we het met elkaar anders gaan doen. Daarbij gaat het in eerste instantie om bewustwording, bewustwording van de wereld om ons heen. Bewustwording is altijd de eerste stap naar gedragsverandering. Maak ook anderen bewust van wat we de aarde, ontwikkelingslanden en de toekomstige generatie aandoen. Wil je je steentje bijdragen? Deel het filmpje.
Al meer dan 25 jaar traint en adviseert Lida van Doorn professionals, ondernemers en bestuurders. Zij is een expert in het ontwikkelen van charisma en het versterken van uitstraling en visuele overtuigingskracht.